Je laatste bezoek was Het is nu do 09 sep 2010 - 19:55

Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: SoundSystem Radio 5
BerichtGeplaatst: vr 05 feb 2010 - 18:05 

Type smart: forfour Pulse 1.1 (454)
Ik heb momenteel de Radio 5 in mijn ForFour met enkel 2 Speakers in de Voordeuren.
Nu wil ik daar het complete SoundSystem van maken (2 Speakers in de Achterdeuren, SubWoofer en 2 Tweeters in de Spiegelkappen erbij).

Nu wil ik graag weten of iemand hier ervaring heeft met het inbouwen van het SoundSystem in de ForFour? Is het qua werk goed te doen (kabels trekken), of echt niet aan te raden?

Ik heb uiteraard ook al vaak gezocht naar alternatieven met goede merken speakers. Maar waar het kan hou ik het liever origineel Smart.

Offline Profiel  

Berichttitel: Re: SoundSystem Radio 5
BerichtGeplaatst: vr 05 feb 2010 - 18:10 
Donateur 2005 t/m 2010

Provincie: Zuid-Holland
Type smart: fortwo (451) Passion 52kW Benzine
Ik heb hier ervaring mee, maar is een rottig klusje om te doen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 05 feb 2010 - 18:23 

Oke, mooi. Op welke punten vond jij het rottig (nog tips eventueel)?

En weet je nog hoe lang werk het ongeveer is, met een paar uurtjes te realiseren of toch echt wel een dag (of 2) werk?

Ik vind knutselen aan de auto namelijk wel tof om te doen, en met wat hulp hier en daar is werk altijd zo gedaan!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 07 feb 2010 - 17:20 
Donateur 2008

Type smart: forfour Passion 1.3 (454)
Ik ben benieuwd, heb zelf laatst een andere radio ingebouwd. Wat opzich goed verlopen is.
Ik sta ervan te kijken wat een geluid uit de originele boxen komt met alleen al een andere radio.
Heb ook 'achter' het frontje er al afgehaald. Maar heb daar helaas geen kabels zitten.
Ik houd het maar mooi bij m'n voorste box'jes.

Ben benieuwd naar jouw plannen, succes ermee! :D

Offline Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: zo 07 feb 2010 - 21:28 

Ik heb ook een Soundsystem radio 5 in de Forfour, en heb de voorste speakers naar achteren verplaatst, kabeltjes getrokken, en voor 2 zwaardere speakers geplaatst.
Geluid is nu mooi met de fader te verdelen en klink een stuk voller.
Het is best te doen vond ik
Rob

Offline Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: zo 07 feb 2010 - 22:59 

Type smart: forfour Passion 1.1 (454)
hoi,

ik heb net afgelopen weekend de standaard krantenpapier speakers vervangen door een setje van blaupunt met een losse tweeter, deze gemonteerd in de spiegelkappen en de 13 cm woofer in de deur. kabeltjes naar achteren getrokken (de b-stijl is even prutsen maar verder goed te doen. achter twee tweewegspeakers gemonteerd (ook blaupunkt) de originele five radio lekker laten zitten voor het mooi. Een wereld van verschil, veel voller en de hoge tonen komen nu waar ze vandaan moeten komen...van voor. waardoor deze veel beter tot hun recht komen. echt een aanrader....en dat voor 75 euro!
succes

Offline Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: zo 07 feb 2010 - 23:39 
Donateur 2008

Tof! Nu ben ik ook jaloers. Was het moeilijk om de kabels naar achtere te trekken?
Lijkt me wel leuk om het ook te gaan doen, als ik dit zo hoor.
:yay:

Offline Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: ma 08 feb 2010 - 00:39 

Provincie: Flevoland
Type smart: forfour Passion 1.5 (454)
karin44 schreef:
hoi,

ik heb net afgelopen weekend de standaard krantenpapier speakers vervangen door een setje van blaupunt met een losse tweeter, deze gemonteerd in de spiegelkappen en de 13 cm woofer in de deur. kabeltjes naar achteren getrokken (de b-stijl is even prutsen maar verder goed te doen. achter twee tweewegspeakers gemonteerd (ook blaupunkt) de originele five radio lekker laten zitten voor het mooi. Een wereld van verschil, veel voller en de hoge tonen komen nu waar ze vandaan moeten komen...van voor. waardoor deze veel beter tot hun recht komen. echt een aanrader....en dat voor 75 euro!
succes

En als je nu nog de radio 6 er in bouwt heb je nog een beter geluid.
in de radio 6 zit een sterke versterker in. ;)

Zell am See HERE I COME

Offline Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: ma 08 feb 2010 - 15:54 

wat betreft radio 6, ....het kan altijd beter, maar er zijn grenzen (helaas ook financieel) een blijvende gehoorsbeschadiging is niet waar ik op zit te wachten. Met radio Five meer dan voldoende power om met alle raampjes open toch van je muziekje te genieten.
(heb ooit een 205 gehad met 1200w continu vermogen,...maar ooit word je volwassen (zeggen ze)

Offline Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: ma 08 feb 2010 - 16:14 

Type smart: fortwo (451) Passion 52kW Benzine
Citaat:
heb zelf laatst een andere radio ingebouwd

wat heb je erin gezet en andere stekker moeten gebruiken ??

Offline Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: di 09 feb 2010 - 00:47 
Donateur 2008

Ik had een Radio 5, en hier zat een standaard ISO stekker aan.
Het enige wat ik verwisseld heb is het stekkertje voor de stekker zodat je voltage correct is.
Ik heb nu een dubbeldin radio/dvd van Pioneer.

Afbeelding

Offline Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: di 09 feb 2010 - 23:50 

Type smart: forfour 1.5 CDI diesel
Ziet er absoluut top uit die Pioneer! Worden wat veel radio's gejat hier. Wat dat betreft kan ik het hier beter bij de radio 5 houden.

Offline Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: wo 10 feb 2010 - 20:06 
Donateur 2008

Zeker een aanrader voor de gene die een andere radio willen.
Maar al bij al, vind ik de Radio 5 nog steeds een hele fijne radio.
Heb vandaag twee pioneer box'jes + tweeters & filters gekocht.
Morgen maar eens proberen in te bouwen, ik hoop dat ik de tweeters ook in de deur kwijt kan.
Zag vandaag al dat er standaard geen tweeters in zitten. :)

Offline Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: do 11 feb 2010 - 22:44 

Gaat vast lukken met je nieuwe speakers. 't is even van gepruts om de draden van achter door het portierrubbr te krijgen, maar verder goed te doen. Denk er wel aan om 4 stekkertjes aan te schaffen om je achterspeakers via de bestaande iso-stekker (druk je er zo bij in) aan te sluiten op je radio-five.
Voorspeakers is een peace of cake. Je tweeter gaat waarschijnlijk niet passen. De uitsparingen bij de spiegel zijn pasklaar voor smart-speakers. Niet opgeven, lijmtang en bisonkit doen wonderen. het gaatje voor de doorvoer naar de tweeter is niet erg royaal, een paar axtra handjes kun je dan even goed gebruiken.....succes! ik ben benieuwd wat je van het resultaat vindt.

Offline Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: di 23 feb 2010 - 00:35 

Tof al die projectjes hier, goed te lezen dat het allemaal perfect te doen is!

Heb nu aardig wat gelezen, en informatie ingewonnen bij o.a. het SC.
Die vertellen mij echter dat de SubWoofer een groot probleem gaat geven volgens de werkplaats, als er nog geen aansluiting onder de bestuurders-stoel ligt...
Heb al gekeken, zie niets onder me stoel liggen.. Toen ik vroeg waarom dit zo'n klus zou worden, werd ik afgescheept met: 'de werkplaats zegt dat het niet te doen is, ik weet het technische er niet van, dus kan niet zeggen waarom...punt...' Okay...

Dus the million dollar question: Ligt die kabel misschien onder de vloerbekleding onder de bestuurderstoel (naast het warme-lucht element dat daar ook uitsteekt)?
En stel dat die kabel er niet ligt, weet iemand hoe de SubWoofer daardoor aangesloten is? Betreft dit enkel één kabel naar de radio die er rechtstreekt ingaat; heeft de woofer een extra versterker achter de radio nodig; of moet de subwoofer een eigen voeding afgetakt hebben van een kabelboom?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 23 feb 2010 - 10:38 

het probleem van de subwoofer kan je makkelijk oplossen en dan maakt het niet uit of er bekabeling ligt of niet. Schaf een actieve subwoofer aan, hierin zit de versterker al ingebouwd. deze zijn plat en schuif je onder de stoel (passagier ivm trilling, of je moet het juist fijn vinden) het enige dat je dan nog nodig hebt is een schakeldraad zodat de sub aan en uit gaat samen met de radio, de massa sluit je aan op de bevestiging van de stoelrails, en een signaaldraad, dit kan een line out zijn of een aftakking van de luidsprekerkabels. Volgens mij heeft de radio five geen line out.... Bij Mediamarkt verkopen ze een aansluitkastje waarmee je een line out crieert van je luidsprekerkabels. (ongeveer 25 euro) werkt erg simpel en geeft een prima resultaat.

dus kort samengevat: een actieve subwoofer, een line out draad, een schakeldraad (+) en een massadraad (-) en eventueel naar de mediamarkt. that's all!

Offline Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: vr 26 feb 2010 - 16:29 

@ Karin:
Thnx voor de tip! Had hier echt geen verstand van, dit maakt een hoop duidelijk!

Heb in een 2005 Smart ForFour folder gekeken, en daar staat bij SoundSystem 'Actieve Subwoofer'.
Als ik dat dan zo link aan jouw verhaal... dan snap ik het verhaal van het SC niet... Subwoofer = Subwoofer toch? Als ik die dan bestel dan moet ik daar ook alle originele kabels bij kunnen bestellen... Oftewel de kabels trekken die erbij geleverd moeten worden, Subwoofer onder de stoel bevestigen en klaar... Mercedes zal heus geen Subwoofer in een ForFour leveren waarbij hogere wiskunde en hi-tech draden komen kijken om deze aan te sluiten! ;D

To be continued...

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 26 feb 2010 - 17:41 

Het princiepe is gelijk, met dit verschil dat smart andere stekkers heeft dan standaard. dat wordt dus knippen en plakken.Daarom denk ik dat je beter voor een ander merk kunt gaan met wellicht een beter , maar zeker vergelikbaar resulaat voor minder geld en dat is in deze tijden volgens mij mooi meegenomen.

Offline Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: ma 01 maart 2010 - 15:54 

@Karin: daar heb je zeker gelijk in!

Ben er nu achter waarom het niet te doen zou zijn! De kabel van de Radio naar de Subwoofer MOET er liggen, wanttt *tromgeroffel* Smart levert deze niet los.........
Raar maar waar, die kabel is niet leverbaar! Het lijkt mij niet te doen om er dan zelf mee aan de slag te gaan, want welke kabel (aansluitingen) moet je nu eigenlijk hebben... Dat is niet universeel toch, Helaas...

@Marijn: Ben nu wel heel erg benieuwd, hoe heb jij dit in het verleden allemaal voor elkaar gekregen?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010 - 13:58 

Type smart: forfour Pure 1.0 (454)
:wewantmore:

Gr ©

Offline Profiel E-mail  

Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]